Ziarna w ruchu

Ziarna w ruchu

Droga zielonych ziaren kawy do palarni trwa najczęściej parę tygodni. Zanim jednak partia surowca wyruszy od producenta, odbywa się skomplikowany proces obróbki i selekcji owoców kawowca.

Dojrzałe owoce zbiera się z plantacji ręcznie lub maszynowo. Następnie poddaje się je obróbce na sucho bądź na mokro. W przypadku obróbki na sucho zebrane ziarna są czyszczone. Wykorzystuje się do tego między innymi sita, które pozwalają usunąć wszystkie obce elementy, jak piasek czy liście. Oczyszczone owoce rozsypuje się na specjalnie przygotowanej, wystawionej na promienie słońca powierzchni (najczęściej na betonowych płytach) i zostawia na parę tygodni, co jakiś czas przewracając je. Wysuszone w ten sposób jagody kawowca trafiają później do łuszczarek, które oddzielają ziarna od miąższu i skórki zwanej pergaminem. Tak przebiega proces nazywany metodą tradycyjną lub suchą. Pozyskiwane w ten sposób ziarna są intensywniejsze w smaku, mają większą kwasowość oraz zawartość kofeiny.

Alternatywną metodą jest obróbka na mokro. Owoce poddaje się wtedy dodatkowym procesom mycia oraz krótkiej fermentacji w specjalnych zbiornikach. Płukanie ziaren służy nie tylko ich dokładnemu oczyszczaniu, ale również modyfikuje komponenty smakowe. Przygotowanie ziaren w ten sposób sprawia, że parzona z nich kawa jest łagodniejsza i bardziej zrównoważona w smaku.

Niezależnie jednak od metody obróbki ostateczny efekt stanowią ziarna o określonej wilgotności, które trafiają do szczelnych magazynów. Ziarna kawy są bowiem bardzo podatne na zmiany temperatury oraz łatwo chłoną obce zapachy. Właśnie w czasie „leżakowania” nabierają walorów smakowych i indywidualnego charakteru. Później czeka je już ostateczna selekcja, pakowanie, no i oczywiście wysyłka.

Burlap sack full of coffee beans isolated on white

W transporcie wykorzystuje się najczęściej świeże worki wykonane z juty lub sizalu, które zapewniają swobodny przepływ powietrza. Popularne opakowanie stanowi również tzw. Big Bag, które może pomieścić 1000 kg surowca.

Unikatowe gatunki kawy pakuje się w specjalne beczki, skrzynki lub w folię próżniową. Wielu znawców twierdzi jednak, że to właśnie jutowe worki są najlepsze, gdyż woń juty doskonale uzupełnia zapach ziaren kawowca.

Najpopularniejszy i praktyczny środek transportu kawy to od wielu lat statki. Powód jest prozaiczny. Wielkie kontenerowce pozwalają po prostu przewozić ogromne ilości tego surowca. Worki ładowane są do kontenerów, które zajmują miejsca na lub pod pokładem. Tylko mniejsze ilości kawy, szczególnie unikatowych gatunków lub najwyższej jakości, bywają transportowane drogą lotniczą, co nie pozostaje bez wpływu na cenę detaliczną produktu. Choć rejsy wraz z postępem techniki trwają coraz krócej, to ciągle potrzeba kilku tygodni, aby ziarna kawy trafiły do europejskich portów i palarni. Ostatnim etapem kawowej podróży jest transport lądowy do palarni. A stamtąd to już prosta droga do niecierpliwego i spragnionego konsumenta.

nr18_w1_glowne3

Kawa wir mleka
Ołówek